Herkomst

Weten wat er echt toe doet.

 

 

Voor Dr. Hauschka zijn mens en natuur onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit komt vooral tot uiting in het werk van de WALA-stichting, die sinds 1986 achter het bekende merk van natuurlijke cosmetica staat. Voor de onderneming is winst slechts een middel om het doel te bereiken.

 

 

Tekst: Lucien Koch
Fotografie: Anna Hirte

Wat is de speciale filosofie achter Dr. Hauschka Cosmetica?

Toen Dr. Rudolf Hauschka begon te experimenteren met heilzame plantenextracten, ging hij tegen heersende normen in. Hij focuste zich op de mens en de natuur in een tijd waarin men vooral dacht in chemische- en technische oplossingen. In 1935 richtte Dr. Hauschka het bedrijf WALA op om zijn eigen weg te kunnen gaan. Vandaag de dag is zijn oorspronkelijke idee nog altijd zeer actueel: effectieve, natuurlijke cosmetica die de natuurlijke verbanden en krachten niet uit het oog verliest. Dr. Hauschka is goed voor de huid en voor onze planeet. Onze onze klanten weten dat ze niet alleen voor een goede crème kiezen, maar ook voor een iets betere wereld.

 

Hoe is de WALA-stichting ontstaan en waarom?

Met een duidelijke visie over een wereld waarin oprichters van bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen met een bedrijf dat onafhankelijk opereert van individuele en marktgeoriënteerde belangen. De oplossing? Die was een beetje revolutionair: het idee om een bedrijf om te vormen tot een stichting die het bedrijf ondersteunt. Een stichting waarin juridische titels en kapitaal niet kunnen worden vererfd en waarin de winst dient om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Dit was het idee achter de in 1986 opgerichte WALA-stichting, die volledige aandeelhouder is van WALA Heilmittel GmbH. Het bedrijf produceert niet alleen de WALA geneesmiddelen, maar ook de Dr. Hauschka natuurlijke cosmetica. Het vergt nu eenmaal moed om een duurzaam effect op de samenleving over te brengen.

Shop the Story

Rozencrème
Rozencrème
rijke, verzorgende dagcrème
Meer info en kopen

'Een stichting hoeft niet elke trend te volgen. Het volgt zijn eigen unieke filosofie, niet de resultaten van marktonderzoek.'

Wie entstand die WALA Stiftung und warum?

Mit der klaren Vision einer Welt, in der Gründer Verantwortung übernehmen: mit einem Unternehmen, das unabhängig ist von Einzel- und Marktinteressen. Die Lösung? Fast ein wenig revolutionär: die Überlegung, ein Unternehmen in eine Stiftung zu überführen, die das Unternehmen trägt. Eine Stiftung, in der juristische Titel und Kapital nicht vererbt werden können und in der die Gewinne der Zukunftssicherung des Unternehmens dienen. Das ist die Idee der 1986 gegründeten WALA Stiftung, die 100%ige Gesellschafterin der WALA Heilmittel GmbH ist. Dieses Unternehmen stellt nicht nur die WALA Arzneimittel, sondern auch die Dr. Hauschka Naturkosmetik her. Es braucht eben diesen Mut, um gesellschaftlich nachhaltig zu wirken.

Hoe gaat de WALA-stichting om met winst?

De volledige winst van WALA Heilmittel GmbH gaat naar de stichting, die de winst investeert in de verdere ontwikkeling van de GmbH en zijn partners over de hele wereld. Dit garandeert de hoge kwaliteit van de grondstoffen en cosmetische producten, naast de ontwikkeling van de intussen ca. 1000 medewerkers op de productielocatie in de Zwabische Alpen. De stichting waarborgt onafhankelijkheid en de vrijheid om het geld op een zinvolle manier in te zetten. Zo kunnen we waardevolle samenwerkingen aangaan in de landen waar we onze natuurlijke grondstoffen vandaan halen.

 

Wat betekent dit voor de klanten van Dr. Hauschka?

Of we nu een dunne of een dikke huid hebben, ons gestrest of ontspannen voelen: onze huid is ook een spiegel van hoe we ons voelen. Daarom is de verzorging ervan ook een kwestie van intuïtie en vertrouwen. Een bedrijf dat niet gaat voor snel winst maken, maar voor loyale klanten, kun je vertrouwen. En dat doelstellingen nastreeft die niet door de aandeelhouders, maar door de samenleving worden ingegeven. Een stichting hoeft niet elke trend te volgen. Het volgt zijn eigen unieke filosofie, niet de resultaten van marktonderzoek. Waarschijnlijk is het dankzij de WALA-stichting dat Dr. Hauschka Rozencrème al meer dan 50 jaar op de markt is. En dat we voor elke Rozencrème meer dan 30 rozen gebruiken, terwijl we ook met één bloem per tube onze crème zouden kunnen verkopen.