Fysieke en innerlijke warmte.

Warm blijven als het koud is.

Kou is een gevoel waar we allemaal weleens mee te maken hebben, vooral in de winter. Maar hoe zorgen we er nou voor dat we het warm krijgen? Zeker met de huidige energieprijzen kan dat een uitdaging zijn. In de antroposofie komt fysieke, maar ook emotionele warmte vaak voor. Zo heb je fysieke warmte nodig om productief te kunnen zijn en je lichaam optimaal te kunnen gebruiken. Maar innerlijke warmte is net zo belangrijk: met liefde en aardigheid voeg je warmte toe aan je systeem.

Kom in beweging.

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar juist door buiten een ommetje te maken help je jouw lichaam met opwarmen. Je bloedsomloop krijgt namelijk een boost, waardoor je lichaam meer warmte produceert. Met het Holistik Herfstpakket ‘’Mindful wandelen’’ kun je met een geleide wandelmeditatie genieten van de frisse buitenlucht. Vervolgens kun je genieten van een heerlijk (voeten)bad met het Salie Bad, je benen insmeren met de Been Tonic en tot slot je voeten verwennen met de Voetcrème.

Wat ook een wereld van verschil maakt: sporten. In het algemeen is sporten natuurlijk goed voor je lichaam, maar in de winter heeft het ook nog een andere reden. Spieren produceren namelijk veel warmte!

Laagjes, laagjes en nog eens laagjes.

Laagjes dragen als het koud is, het klinkt misschien logisch. Maar wist je dat je handen en voeten de eerste lichaamsdelen zijn die koud worden? Bij koude temperaturen doet je lichaam er namelijk alles aan om je kern, daar waar je vitale organen zich bevinden, warm te houden.

Wil je de verwarming liever niet een standje hoger zetten? Maak dan bijvoorbeeld een lekkere warme kruik voor jezelf. Ook kun je jezelf verwennen met een heerlijk geurend voetenbad met een Dr. Hauschka Bad. Een regelmatig voetenbad kan zelfs meer dan je voeten op dat moment verwarmen. Het helpt je lichaam om haar innerlijke warmteregulatie weer op gang te krijgen. Een win-winsituatie dus!

Tip: wol werkt goed bij kou. Deze stof zorgt er namelijk voor temperatuurbehoud van het lichaam - ideaal!

Brandstof.

Als het buiten kouder wordt, is het heerlijk om met een dekentje op de bank te kruipen en warme chocolademelk, een kopje thee of een fijne chai latte te drinken. Het hoort tenslotte ook een beetje bij de decembermaand, vind je ook niet?

Je eet vaak vanzelf met het seizoen mee, kijk maar naar het eten in de zomer. Zomerse salades en andere frisse gerechten - heerlijk! In de winter hebben bepaalde groentes een verwarmend effect. Denk maar aan boerenkool, pastinaak, venkel pompoen en zoete aardappelen.

Wat ook verwarmend werkt, zijn kruiden en specerijen. Probeer eens om peper, nootmuskaat, komijn, kurkuma en kaneel toe te voegen aan je gerechten. Eetsmakelijk!

Shop the Story

Dr. Hauschka Voetcrème voor zeer droge voeten: 100% natuurlijke cosmetica Voetcrème 75 ml
activeert en verfrist de voeten intensief
Dr. Hauschka Been Tonic voor vermoeide benen Been Tonic 100 ml
verzorgt en verfrist de benen